DME – fremtidens flaske- og tankgas.

DME er fremtidens flaskegas og diesel brændstof.

DME TRUCK

DME TRUCK

Hvad er DME?
DME har været kendt i rigtig mange år som DiMethylEther, og er et molekyle fra ætergruppen, der består af 2 kulstofatomer, 1 iltatom og 6 brintatomer.
DME opfører sig nøjagtig ligesom flaskegas, og opbevares under tryk i nøjagtig samme slags gastanke og gasflasker. Den store forskel er, at DME kan udvindes af affald og biomasse – men selvfølgelig også udfra fossile brændstoffer – særlig nemt fra naturgas. Udvindingen sker via en simpel proces, hvor der først dannes methanol(træsprit). Processerne foregår ved hjælp af katalysatorer og en særlig syntese proces udviklet af det danske firma Haldor Topsøe.

DME til komfuret og gasapparatet
I Kina anvendes DME allerede rent eller som opblanding med traditionel flaskegas (propan og butan).  Der skal selvfølgelig test af gasudstyr og wobbeindeks mm. til,  før man kan tage DME i brug direkte på danske gasapparater. Det kræver en omstillingsproces, og helt nye regelsæt. I mellemtiden har man en enestående mulighed for et gennemføre en forskning, der ikke behøver at koste mange penge, og finde ud af hvordan DME kan håndteres. I Kina benyttter man modellen r&D, hvor research delen betyder ofte ingenting, men Development er det vigtigste. Derfor kan man nu købe DME gas som kinesisk forbruger.
DME soder ikke overhovedet, så kulilte er ikke problemet. Der er dog sikkerhedsaspekter, som der skal tages højde for, og herunder hører pakningsmaterialer, idet DME har en lav kinematisk viskositet samt kan opløse visse gummiarter – det betyder helt specielle krav til pakningsmateriale og metode – og kan begrænse anvendelsen for en start.

Men DME er i særdeleshed interessant, fordi det er et brændstof, der udleder mindre CO2 per energienhed udviklet, kan produceres af biomasse, giver en super ren forbrænding – ingen sod(ilt er allerede tilstede i brændstoffet – hvilket er en kæmpefordel) og endeligt kan det bruges som dieselbrændstof(ingen bankning ved højere kompressionstryk -15 bar).

DME som motorbrændstof
Statoil, Haldor Topsøe og Volvo arbejdede i 1990′ erne tæt sammen om et DME projekt – og her blev der dengang brugt op mod 50 millioner DKK på at udvikle fremtidens díesel brændstof. Motoren fungerede fint på test lastbilen med common rail indsprøjtning, men DME er flygtigt, og den største udfordring var tætheden af ventilerne samt at håndtere en væskeformig æter i et indsprøjtningssystem for flydende brændstof. Idag er man så langt, at der har kørt test lastbiler siden 2005. Den store test for Volvo slutter til næste år, hvor 14 lastbiler har kørt på ren DME i Sverige i en årrække.

I Danmark er der netop afsluttet et forskningsprojekt på DTU, hvor man blander forskellige typer brændstof med ilt, og den brandbare blanding selvantænder under kompressionen(HCCI). Her var hovedbrændstoffet DME, men kombinationen af diesel og DME er interessant. Dette har været brugt i årevis i en række lande rundt om Danmark. Her er tilsætningsbrændstoffet LPG(propan/butanmix), Motorens styresystem(ECU) modificeres og der etableres en separat indsprøjtning. Dette giver markante økonomiske fordele, idet dieselbrændstoffet og LPG udnyttes bedre(flere kilomter per liter). Hertil kommer en anden fordel; lavere emission af CO, HC og NOx samt partikler. Rent økonomisk er tilbagebetalingstiden for et LPG dieselmix anlæg cirka 2 år i eks. Tyskland. Dette fordi LPG er et dyrere brændstof end diesel, det koster pt. ca. 800 USD per tons fra raffinaderiet. I Danmark er det dog ikke muligt, at udnytte LPG gassen bredt og ej heller automotivt, da det danske LPG marked er et højavance marked, der blokerer udviklingen af nye anvendelser – modsat resten af Europa.

Forbrændingsmotor typer

Produktion af methanol/DME
I Kina ser man methanol/DME som en løsning for at transportere naturgas fra naturgasfelter, der ligger fjernt tilgængeligt. Det er meget nemmere at transportere energi i flydende form end på gasform. Men på lang sigt er DME en løsning, der kan udnytte biomasse og frigøre verden fra fossile brændsler. I 1997 blev Europas største methanolfabrik bygget i Norge ved Tjeldberg odden, her produceres cirka 1 milliard tons methanol om året, på basis af naturgas der ledes ind fra Heidrun feltet.
Tjeldberg odeen Methanolfabrikken

DME og fremtiden
Så med lidt flere forskningsmidler vil DME snart få en fremtid i Danmark og Europa som brændstof i brændselsceller og drivmiddel til biler og lastbiler – ikke som idag: Kun drivmiddel til spraydåser. Tidshorisonten er nok længere end 2020:). Volvo ser den største udfordring i det, at skabe tankningssteder for DME, men mener samtidigt at DME kan erstatte halvdelen af den diesel, der bruges til transportformål i Europa.
Imidlertid er den logistik allerede på plads, da næsten alle lande i Europa har en logistik for autogas/LPG på plads (dog ikke Danmark) – autogassen kører afgiftsmæssigt på dispensation over hele Europa(dog ikke Danmark), men efterhånden som benzinafgifterne mangler i statskasserne, fordi bilejerne skifter fra benzin til autogas, ophæver myndighederne i diverse lande afgiftsfritagelserne på autogas/LPG. Her har LPG branchen (i resten af Europa) så muligheden for at konvertere infrastrukturen til DME, der er fuldstændigt at sidestille med LPG håndteringsmæssigt. Måske denne udvikling vil komme til Danmark, vi kan ihvertfald blive en større del af den, hvis vi bærer os fornuftigt ad…

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til DME – fremtidens flaske- og tankgas.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s